Методичні рекомендації щодо адаптації учнів 1-го класу до шкільного навчання для вчителів та батьків
Вступ до школи і молодший шкільний вік є важливим етапом життєвого шляху дитини. Оскільки школа – це не лише навчальний процес, а й важлива площина життя зростаючої особистості, людям, які працюють з першокласниками, важливо мати уявлення не лише про систему знань, умінь та навичок, з якими діти прийшли до школи, а й про їхні очікування, бажання, наміри, переваги, уявлення про самих себе та своє місце серед інших.
Початок навчання дитини в першому класі – складний і відповідальний етап. Адже дуже багато змін відбувається. Це не тільки нові умови життя та діяльності, це й нові контакти, нові стосунки, нові обов’язки.
До важливих змін, які притаманні молодшому школяреві, можна віднести зміни, що пов’язані з характером його спілкування з оточуючими людьми. Центральною фігурою стає вчитель, який виступає авторитетом, арбітром, постачальником нової інформації. Дедалі більшого значення в житті учня початкової школи набувають однолітки.
Змінюється соціальна позиція: був просто дитиною, тепер став учнем. Змінюється соціальний інститут навчання і виховання: не садочок чи бабуся, а школа, де навчальна діяльність стає провідною, обов’язковою, соціально значущою та оцінюваною, такою, що розширює права та обов’язки дитини, її взаємостосунки з навколишнім середовищем. Змінюється все життя дитини: усе підпорядковується навчанню, школі, шкільним справам.
Адаптація– процес і результат зникнення напруження. Пристосування дитини до школи відбувається не одразу. Не день і не тиждень потрібно для того, щоб призвичаїтися до школи по-справжньому. Це досить тривалий процес, який пов’язаний зі значним напруженням усіх систем організму. Лише через 5-7 тижнів поступово підвищуються та стають більш стійкими показники працездатності, у дитини спадає напруга та тривожність.
Діти, яким важче пристосуватися до школи, потребують особливої уваги та індивідуальної підтримки як з боку вчителя, так і з боку психолога, який здійснює психологічний супровід цього процесу.
Рекомендації батькам і педагогам
1. створення сприятливого психологічного клімату для дитини з боку всіх членів родини;
2. роль самооцінювання дитини в адаптації до школи (чим нижче самооцінювання, тим більше труднощів у дитини в школі);
3. перша умова шкільного успіху – самоцінність дитини для її батьків;
4. формування інтересу до школи, прожитого шкільного дня;
5. обов’язкове знайомство з дітьми класу і можливість спілкування з ними після школи;
6. неприпустимість фізичних покарань, залякування, критики на адресу дитини, особливо у присутності інших людей (бабусь, дідусів, однолітків);
7. виключення таких мір покарання, як позбавлення задоволень, фізичні й психічні покарання;
8. урахування темпераменту дитини у період адаптації дошкільного навчання;
9. надання дитині самостійності в навчальній роботі й організація контролю за її навчальною діяльністю;
10. заохочення дитини не тільки за навчальні успіхи;
11. моральне стимулювання досягнень дитини;
12. розвиток самоконтролю і самооцінювання, самодостатності дитини
Коментарi