Методичні рекомендації щодо адаптації учнів 1-го класу до шкільного навчання для вчителів та батьків

Вступ до школи і молодший шкільний вік є важливим етапом життєвого шляху дитини. Оскільки школа – це не лише навчальний процес, а й важлива площина життя зростаючої особистості, людям, які працюють з першокласниками, важливо мати уявлення не лише про систему знань, умінь та навичок, з якими діти прийшли до школи, а й про їхні очікування, бажання, наміри, переваги, уявлення про самих себе та своє місце серед інших.

Початок навчання дитини в першому класі – складний і відповідальний етап. Адже дуже багато змін відбувається. Це не тільки нові умови життя та діяльності, це й нові контакти, нові стосунки, нові обов’язки.

До важливих змін, які притаманні молодшому школяреві, можна віднести зміни, що пов’язані з характером його спілкування з оточуючими людьми. Центральною фігурою стає вчитель, який виступає авторитетом, арбітром, постачальником нової інформації. Дедалі більшого значення в житті учня початкової школи набувають однолітки.

Змінюється соціальна позиція: був просто дитиною, тепер став учнем. Змінюється соціальний інститут навчання і виховання: не садочок чи бабуся, а школа, де навчальна діяльність стає провідною, обов’язковою, соціально значущою та оцінюваною, такою, що розширює права та обов’язки дитини, її взаємостосунки з навколишнім середовищем. Змінюється все життя дитини: усе підпорядковується навчанню, школі, шкільним справам.

Адаптація– процес і результат зникнення напруження. Пристосування дитини до школи відбувається не одразу. Не день і не тиждень потрібно для того, щоб призвичаїтися до школи по-справжньому. Це досить тривалий процес, який пов’язаний зі значним напруженням усіх систем організму. Лише через 5-7 тижнів поступово підвищуються та стають більш стійкими показники працездатності, у дитини спадає напруга та тривожність.

Діти, яким важче пристосуватися до школи, потребують особливої уваги та індивідуальної підтримки як з боку вчителя, так і з боку психолога, який здійснює психологічний супровід цього процесу.

Рекомендації батькам і педагогам

1. створення сприятливого психологічного клімату для дитини з боку всіх членів родини;

2. роль самооцінювання дитини в адаптації до школи (чим нижче самооцінювання, тим більше труднощів у дитини в школі);

3. перша умова шкільного успіху – самоцінність дитини для її батьків;

4. формування інтересу до школи, прожитого шкільного дня;

5. обов’язкове знайомство з дітьми класу і можливість спілкування з ними після школи;

6. неприпустимість фізичних покарань, залякування, критики на адресу дитини, особливо у присутності інших людей (бабусь, дідусів, однолітків);

7. виключення таких мір покарання, як позбавлення задоволень, фізичні й психічні покарання;

8. урахування темпераменту дитини у період адаптації дошкільного навчання;

9. надання дитині самостійності в навчальній роботі й організація контролю за її навчальною діяльністю;

10. заохочення дитини не тільки за навчальні успіхи;

11. моральне стимулювання досягнень дитини;

12. розвиток самоконтролю і самооцінювання, самодостатності дитини

Кiлькiсть переглядiв: 761

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.